Jak číst dialogy
Tvúrčí dvoufázová aktivita
Potřebujeme tužku, papír, vytištěné texty.
Následující aktivita má dvě fáze.
V první (Komiks) je úkolem studujících přečíst ukázku ze hry Williama Shakepeara Hamlet, zamyslet se nad vztahem mezi slovním a fyzickým jednáním a vytvořit komiks. Můžeme navázat druhou fází aktivity (Co kdo chce?), která je spíše analytická a diskuzní a může studujícím ukázat, jak o dramatickém textu přemýšlet jako o materiálu, ze kterého vzniká akce – jevištní nebo třeba filmová.
Jak je možné, že „pouhá“ řeč může být jednáním? Můžete si jako příklad představit situaci, ve které jedna osoba slovně urazí jinou tak, že ji tím motivuje k odchodu. Jiným příkladem může být, jestliže jedna osoba slovně urazí jinou a tato akce vyvolá reakci opět v podobě slovní, např. prosbu nebo výhružku. „Takovou řeč můžeme nazvat řečí dramatickou. Dramatická řeč jeví se nám tu jakoby duševní energie, z jedné osoby vycházející a druhou zasahující; zpravidla ovšem se zase vrací od druhé osoby k první, nebo se jakoby odráží k osobám dalším. Toť základní forma dramatické řeči – dialog.“
(ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2018, s. 99–100.)
Komiks
V následující ukázce z Shakespearovy hry Hamlet můžete porovnat jednání slovní a jednání fyzické prostřednictvím činů popsaných ve scénických poznámkách a tuto analýzu využít k tvůrčímu úkolu.
Cílem aktivity je pochopit a uvědomit si, jakým způsobem funguje jednání verbální a neverbální, tzn. jednání promluvou (replikou) a jednání činem (akcí).
Přečtěte si dialog pozorně ještě jednou a vypište z něj veškeré pohybové akce, včetně těch, které nejsou ve scénických poznámkách a je nutné je z textu dedukovat. Poté vytvořte na papíře krátký komiksový příběh zachycující scénu Hamletova souboje. Všímejte si rozdílů mezi divadlem a komiksem ve smyslu využití detailu, použití citoslovcí… Co může naopak divadlo a komiks spojovat? Může být komiksový náčrtek užitečný v tvůrčí práci u divadla nebo při natáčení?
Na závěr můžeme uspořádat výstavu komiksů zachycujících v podstatě stejný moment, ale různýma očima a třeba odlišnou výtvarnou technikou.
Obsah pouze pro přihlášené pedagogy.
Cílem aktivity je upozornit na fakt, že i natolik rozdílná média, jako jsou drama a komiks, mohou mít mnoho společného, při tvorbě i interpretaci se mohou navzájem obohacovat.
Co kdo chce?
Promluvy (repliky) a akce divadelních postav mohou mít různé funkce. Přečtěte si následující ukázky a zkuste určit, ve kterém textu je hlavním cílem replik:
a) sdělit teoretické úvahy reprezentující nějaký morální, filozofický či náboženský názor, čímž dochází mimo jiné i k charakterizaci postavy
b) popsat nějakou událost, která se odehrála mimo zrak diváků, tedy vypravování
c) vyjádřit city, pocity, prožitky a nálady nějaké postavy
d) slovní jednání mezi dramatickými postavami
Cílem aktivity je analyzovat, jakým způsobem se z dramatického dialogu dozvídáme informace a jak je autor předává inscenačnímu týmu nebo čtenářům.
Obsah pouze pro přihlášené pedagogy.