Dramaturgický plán

kontextová mapa, vhled do profese
individuálně / skupina
ve třídě i doma

Pomůcky: tabule, fixy, arch balícího papíru

Jednou z činností divadelního dramaturga je společně s uměleckým šéfem divadla, jeho kmenovým režisérem či režiséry*kami, případně dalšími profesemi, dát do hromady tzv. hrací plán sezóny, tedy jaké inscenace budou daný školní rok na repertoáru. Jak může takový plán sezóny vypadat, si ukážeme na příkladu 45. sezóny brněnského HaDivadla, nazvané „Zdroje“.

Dramaturgický text k této sezóně na webu divadla (ve zkrácené podobě) sděluje:

„Klimatická krize není hrozbou budoucnosti – už začala. Udržitelný rozvoj je nadále neudržitelný, zdroje se blíží vyčerpání. Neuváženě létáme, spotřebováváme neekologicky a příliš často, spalujeme uhlí a ropu, udržujeme v chodu gigantické koncerny devastující přírodu v nebývale masivním měřítku a ignorujeme zprávy o možných řešeních přicházející ze všech stran. 

Co s tím? Je čas na nihilismus? Nebo je klimatická krize spíš příležitostí? Máme i nadále uvažovat pouze o třídění odpadu a elektromobilech? Věřit v technologický pokrok? Nebo se musíme stát řešením my sami? 

Je čas přehodnotit naše osobní sny a životní strategie. Čas přehodnotit podstatu naší společnosti, která už neprosvěcuje temnotu přírody světlem civilizace, ale přináší temnotu vlastní. Udržitelnost. Aktivismus a zpomalování. Nerůst. Naši 45. sezonu věnujeme tématu ZDROJE! Budoucnost je teď. Vstupte do ní s námi!“ 

Plný text najdete na webu divadla.

Zdroj: https://www.hadivadlo.cz/dramaturgie/sezony/

 Divadlo v této sezóně uvedlo premiéru čtyř nových inscenací, které do výše uvedené dramaturgické linie zapadají. Inscenace Naši s podtitulem „Studie rozhovoru o klimatické krizi“ přivádí na jeviště matku, její dvě dcery Elišku a Kristýnu a Kristýnina partnera Milana. Každý z nich má jinou představu o tom, jak závažná klimatická krize je a jakým způsobem by se (ne)měla řešit. Konverzační komedie, či snad tragikomedie, nechává diváky vyslechnout argumenty různých stran a postavit se na některou nich, nebo si definovat svoji vlastní pozici v otázce ohrožení klimatu v důsledku činnosti člověka. Více o inscenaci se dozvíte na webu divadla

Druhou premiérou byla inscenace Vnímání s podtitulem „Scénická introspektivní esej o melancholii odporu, svobodě v nerůstu“. Inscenační kolektiv (režisér a jeho asistent, dramaturg, scénografsound designérkostymérka, autor videa a dva herci s herečkou) v ní zkoumal, co to znamená uskromnit se při „dělání divadla“. Místo dějových zvratů a komplikovaných zápletek nechávají herce v hlavní roli na jevišti v podobě realistické makety obývacího pokoje spíše jen obyčejně existovat: sedět, ležet, číst knihu, zírat do prázdna, zalévat květiny, povídat si s kamarádem o životě, jíst. Více o inscenaci se dozvíte na webu divadla

 

Zbylými inscenacemi sezóny byla divadelní adaptace světoznámého románu amerického spisovatele Hermana Melvilla Moby Dick, jehož děj se točí okolo z ekologického hlediska velmi problematického lovu velryb, a představení-performance Sedimenty, diagnózy, wellness o úzkosti z konce světa a přípravách na klimatickou apokalypsu. Více o obou inscenacích se dozvíte na webu divadla: https://www.hadivadlo.cz/hra/moby-dick/https://www.hadivadlo.cz/hra/sedimenty-diagnozy-wellness/.

Vidíme, že všechny inscenace uvedené v dané sezóně tematicky souvisejí s otázkou nedostatku přírodních, ale i lidských, mentálních či materiálních zdrojů ve smyslu, jak to bylo předestřeno v dramaturgickém úvodu.

 

Nahoru na start